
V tržaškem časopisu “Il Piccolo“, so že desetletje pred letom 1900, omenjali povečan obisk turistov v Kopru, Semedelski in Žusternski rivieri. Zato je poleti iz Kopra v Žusterno vozil potnike vrtnarski voz s konjsko vprego, oziroma, kot piše v italijanskem jeziku “giardiniera” (2. slika). Ime vrtnarski voz (giardiniera), so najprej uporabljali, za preproste vprežne vozove, ki so se uporabljali v kmetijstvu, da so jih ločili od drugih vozov in kočij. Prostor kjer je sedel voznik, je bil ločen od odprtega prostora zadaj, za tovor, ali za potnike, če so dodali preproste lesene klopi. Ko so v sosednji Italiji začeli izdelovati avtomobile za trg, so že leta 1908 ponujali “giardiniero” na motorni pogon (3. slika). A že kakšno leto po koncu 2. svetovne vojne, so popularno fašistično uspešnico miško (Topolino) predelali, po modelu nekdanje giardiniere in avtomobil imenovali Giardinetta. Kmalu za tem, leta 1946, pa so tudi Millecento, oziroma FIAT 1100 predelali po enakem modelu in ga imenovali Giardinetta 1100 (4. slika). Toliko o vrtnarskem vozu.

Leta 1908 v takratnih časopisih piše o razcvetu turizma v Kopru, Semedelski in Žusternski rivieri, tja do kraja Prove. Zato so spomladi leta 1909 uvedli redno potniško linijo me Koprom, Semedelo, Žusterno, Prove in nazaj. Potnike je prevažal vrtnarski voz (giardiniera) s konjsko vprego. Vozil je potnike 7 krat dnevno, s tem, da je bil urnik prilagojen, oziroma usklajen s prihodi in odhodi parnikov v koprskem pristanišču.
8. junija 1908 so zaradi povečanja števila kopalcev in počitniških vil v Žusterni odločili, da se zgradijo dva lesena pomola, enega v Žusterni, drugega malo pred cestnim ovinkom v kraju Prove, kar so tudi še isto letu zgradili. Ta dva lesena pomola, ki ju ni več, sta vidna na starih razglednicah. Za izgradnjo dveh lesenih pomolov so se na občini odločili, po pritisku vplivnih iredentistov, lastnikov vil v Žusterni. Sicer niso mogli kar tako zgraditi lesenih pomolov ob takratni ozkotirni železniški progi, brez soglasja Avsto-Ogrske državne železniške uprave. Pridobili so soglasje državnih železnic, za prečkanje železniških tirov, ko so potniki sestopali in vstopali na ladje privezane ob pomolu. Namreč lastniki vil, so zahtevali potniško povezavo z ladjami iz Kopra, ki so kasneje pristajale ob dveh lesenih pomolih. Lesena pomola nista bila zgrajena za kopanje in kopalce, kot nekateri napačno trdijo. Gospoda se ni želela mešati s preprostim ljudstvom, ki se je vozilo s poceni okornimi vrtnarskimi vozovi s konjsko vprego.
V članku iz leta 1908, objavljenem meseca marca, piše, da se obalni pas Žusterne in Prove spreminja v letoviški kraj, daj je zadnje nekaj let zrastlo veliko počitniških hiš in veliko se jih še gradi. Tudi meseca marca se je gradilo kar nekaj stavb, da bi bile dokončane do poletne sezone. Bil je marec 1908 in ob morju se se je gradila že dve leti večja vila, malo stran je na mestu kmetijske kažete zrastla velika vila z dvema nadstropjema, katere gradnja se bliža koncu. Tretja vila v kraju Prove je že zgrajena do drugega nadstropja in dela se hitro nadaljujejo. Dve vili dvojčici se gradita pod klifom med Žusterno in Provami. Danes je ena izmed obeh vil, ki so se zgradili leta 1908 spet obnovljena v nekdanjem sijaju. Hvala novemu lastniku, ki se je res potrudil, navkljub birokratskim in drugim težavam.
V Žusterni je nastajala neke vrste skupnost “večvredne rase Italijanov”, kot so takrat trdili italijanski iredentisti. O nekaterih smo tukaj že pisali. V Žusterni je imel vilo tudi iredentist, kasnejši trener Milana Nereo Rocco. V svoji vili v Žusterni je umrl pri 84 letih senator Giorgio Piccoli, sicer rojen v Rovinju a hud nacionalist, saj je bil soustanovitelj in predsednik “Lege Nazionale”, ki se je iz iredentistične organizacije prelevila v fašistično. Ko je preminil v Žusterni so muj v časopisu “Il Piccolo” posvetili celo stran. A to je že druga zgodba, mogoče o iredentistično fašistični skupnosti v Žusterni kdaj kasneje. Sicer nihče od nacionalistov, lastnikov vil, ni bil domačin, vse sami forešti.
Viri: članki iz časopisa “Il Piccolo” od leta 1986 do 1909
Foto album