Prva železnica na Koprskem je bila prav Istrska železnica – Istrianer Bahn, ki so jo Avstrijci projektirali leta 1873 in dokončali leta 1876. To je bil tudi v tistem času najpomembnejši projekt Avstrijskega cesarstva, ki se je prav tega leta z ustavno reformo spremenilo v Avstro-Ogrsko. Leta 1876 je tudi nastala prva fotografija vasi Prešnica, na 1. sliki, kar je velika redkost za čas, ko je bila fotografija še v razvoju. Avstrijski fotograf Löwy-Josef (1834-1902), je ob tej priliki naredil 24 fotografij zbranih v knjigi “k.k. Istrianer Staatsbahn”, ki jo hranijo v Avstrijski narodni knjižnici in so najstarejše fotografije Istre, starejših ni.
Enotirna železnica iz Kozine do Pule je bila pomembna tudi za Koper, saj se je vlak ustavil v več vaseh Koprščine, točno v Prešnici, Podgorju, Zazidu in Rakitovcu, kar je bila velika pridobitev za Slovensko Istro. To se žal premalo poudarja, ker se veliko piše, o že na začetku propadlem projektu ozkotirne železnice Porečanke (Parenzane), ki ni izpolnila svojega namena oživitve gospodarstva Istre. Bila je namreč prepočasna, predraga in ni prenesla burje, ki je vlak kar nekajkrat odpihnila s tirov. Prvi krak Porečanke (Parenzane) je bil dokončan leta 1902, torej 26 let kasneje. Kakorkoli že traso ozkotirne železnice so delno ohranili in na njej uredili kolesarsko stezo in pešpot imenovano “Pot zdravja in prijateljstva”.
O bolj pomembni starejši enotirni Istrski železnici, pa v medijih ne boste našli veliko prispevkov, saj vaščani v vaseh na Koprskem, kjer so bile postaje Istrske železnice, niso tako glasni kot nekdanji prebivalci italijanske narodnosti obalnih mest, od katerih večina naših piscev kopira besedila, kar je veliko lažje, kot opraviti širšo raziskavo preteklosti. Konec koncev je bil tudi, “Prvi tir” (tako ga imenujem, ker pravkar gradijo Drugi tir), zgrajen do vasi Prešnica (na 1. sliki najstarejša fotografija vasi Prešnica), kjer so ga priključili na tir Istrske železnice, po kateri so in še vozijo vlaki do Kozine in obratno do Kopra oziroma Luke Koper.
Foto album